vrijdag 4 juni 2021

#TIERGARTEN

Beestachtig goed

Derde openbare tentoonstelling georganiseerd door Kunstuitleen Alkmaar in zeven jaar. En voor de tweede keer heeft Kunstuitleen Alkmaar tekstwinkeltje.nl gevraagd de marketing en publiciteit te verzorgen! 

Waar gaat #TIERGARTEN over?

Over de relatie tussen mens en dier.
Er wordt altijd een scherpe grens tussen deze twee getrokken. De mens zou meer (belangrijker?) zijn dan een dier omdat de mens beschikt over taal, moraal, zelfbewustzijn, een vrije wil… Dieren zouden dat allemaal niet hebben. Maar is dat wel zo? Al een tijd wordt er aan dit ‘MENS/DIER’ beeld gerommeld. Dieren blijken ook gewoon te communiceren, te rouwen, zichzelf te herkennen in de spiegel én werktuigen te maken om hun leven te vergemakkelijken. En de laatste zoönose die de hele wereld al ruim een jaar in zijn greep houdt, heeft de MENS/DIER discussie alleen maar verder doen oplaaien.

Daarom organiseert Kunstuitleen Alkmaar van zondag 27 juni tot en met zondag 12 september de tentoonstelling #TIERGARTEN op het Bolwerk (de parkstrook tussen de Molen van Piet en het Zevenhuizen en Bergerbrug) in Alkmaar. De tentoonstelling is openbaar en dus  24/7 vrij te bezoeken!

Kunstuitleen Alkmaar kiest met #TIERGARTEN voor een actueel en maatschappelijk relevant thema: de verhouding tussen mens en dier. De elf kunstwerken die elf weken te zien zijn in Alkmaar dagen bezoekers van het park uit om over die verhouding na te denken en vanuit een ander oogpunt te bekijken. De kunstenaars die deelnemen aan #TIERGARTEN treden daarbij op als visionairs en brengen hoop en vrees.

Bij de beesten af

Hoe voelt het om gekooid te zijn? Wij sluiten dieren op, maar wat doet dat met het dier? Met Queen Mother laat Bram Ellens ons een robot zien die zich als gevangen dier beweegt. Dat geeft kortsluiting in je hoofd, want je ziet een apparaat, maar je ervaart een levend wezen. En dat is angstaanjagend.

Hoe ga je bewegen als je getergd wordt? We onderwerpen dieren aan allerlei experimenten en sluiten ze op. Ana Oosting laat met haar kinetische werk dat op het Bolwerk door de wind bewogen wordt, zien hoe een gekooid dier beweegt en vraagt de toeschouwers het gekwelde dier echt te ZIEN. 

En hoe is het om gejaagd te worden? Vrolijk fluitend trekt de mens eropuit om dieren te doden, maar hoe voelt het als wij ineens de bejaagden zijn? Primal Order, de enorme roofvogel van Erik Mattijssen, zal boven het Bolwerk hangen om bezoekers te laten ervaren wat het is als groot gevaar dreigt.

En het werk Leonard van Munster laat een vos zien die de handdoek in de ring gooit. Zijn leefgebied wordt steeds kleiner en hij weet zich geen raad meer. Het dier geeft zich, drijvend op een boomstam en zwaaiend met een witte, over. Dat geeft te denken.
Dit zijn vier van de in totaal elf werken die te zien zijn tijdens #TIERGARTEN.

Publiciteit en Marketing

Doel van de tentoonstelling #TIERGARTEN was er op gericht mensen die geen museum, galerie of culturele manifestaties bezoeken met de buitenbeelden te confronteren met moderne kunst. Het doel van de publiciteit rond de tentoonstelling was gericht op hetzelfde uitgangspunt. Zoveel mogelijk mensen in groot Alkmaar (dat zijn bewoners van Alkmaar, Bergen, Heiloo, Heerhugowaard) laten weten wat er op het Bolwerk te zien was én ze attent maken op Kunstuitleen Alkmaar.

De publiciteit rond #TIERGARTEN heeft zich geconcentreerd op het produceren van voldoende betekenisvolle content voor de sociale media en voor persberichten. Alle verstuurde persberichten zijn opgepakt door de (lokale) pers en hebben geleid tot een plaatsing van de informatie of een contactmoment met de Kunstuitleen.

Vanaf week 20 (22 mei) werd er wekelijks gecommuniceerd over de tentoonstelling op Facebook en Instagram. Dat waren berichten over de kunstenaars en kunstwerken, over de opbouw van de tentoonstelling, over de rondleidingen en de lezing en over de actualiteit rond het thema van de tentoonstelling. De toon van de berichten was enthousiasmerend, verhalend en onderhoudend. In marketingtermen heet dit story-telling: consumenten meenemen in je verhaal. Daarbij stond het werk, de kunstenaar, diens beweegredenen en de Kunstuitleen centraal. In totaal zijn ruim 40 berichten of Facebook en 33 berichten op Instagram verschenen over #TIERGARTEN. 

Dit heeft tot extra betrokkenheid geleid bij de tentoonstelling en met de Kunstuitleen. Op Facebook is de Kunstuitleen van 750 in mei naar 801 volgers in september gegaan. Het Instagram account van Kunstuitleen Alkmaar is tijdens de tentoonstelling gegroeid van 938 naar 1001 volgers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten